Rada Miasta
Rada Miasta jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Aktualnie liczy 15 radnych, którzy wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja Rady trwa 5 lat, licząc od dnia wyborów. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez burmistrza wykonującego jej uchwały. Do wewnętrznych jednostek organizacyjnych Rady należą:
-
przewodniczący,
-
wiceprzewodniczący,
-
komisje stałe,
-
komisje doraźne powołane do określonych zadań.
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. Do uprawnień i obowiązków przewodniczącego Rady Miasta należy również reprezentowanie Rady na zewnątrz, kierowanie do komisji Rady spraw, które pojawiły się w okresie między sesjami, jeżeli nie były one wcześniej ujęte w planach pracy komisji, a także pełnienia w ustalonych terminach dyżurów. Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący koordynują z ramienia Rady prace komisji rady
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Sesje zwyczajne odbywają się w Urzędzie Miasta, w sali narad (parter, pokój nr 011), przeważnie raz w miesiącu, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, zgodnie z planem pracy. W sesjach Rady mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy.
Rada Miasta rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje rezolucje i apele. Do rezolucji i apeli ma zastosowanie przewidziany w Statucie Gminy Miejskiej Lędziny tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał. Szczegółowy opis sposobu przygotowania sesji i jej przebiegu określa rozdział IV §20-32 Statutu Gminy Miejskiej Lędziny.
Materiały związane z pracą Rady Miasta są dostępne na stronie: ledziny.esesja.pl
W obecnej kadencji 2018-2023 Rada Miasta działa w następującym składzie:
Przewodniczący: | Edward Urbańczyk e-mail: e.urbanczyk@ledziny.pl adres: ul. Lędzińska 55, 43-143 Lędziny telefon: (32) 216 65 11 do 13 w. 131, (32) 216 65 06, 608 221 514 Dyżur: Pokój 112 - wtorek 1430 do 1530 |
Wiceprzewodnicząca: | Maria Głos e-mail: m.glos@ledziny.pl tel. 606 998 245 adres: ul. Lędzińska 55, 43-143 Lędziny telefon: (32) 216 65 11 do 13 w. 131, (32) 216 65 06 Dyżur: Pokój 112 - poniedziałek 1600 do 1700 |
Wiceprzewodniczący: | Bogdan Radoń e-mail: b.radon@ledziny.pl tel. 692 606 032 adres: ul. Lędzińska 55, 43-143 Lędziny telefon: (32) 216 65 11 do 13 w. 131, (32) 216 65 06 Dyżur: Pokój 112 - poniedziałek 1600 do 1700 |
Radni: | Agnieszka Czerniak e-mail: a.czerniak@ledziny.pl tel. 695 219 368
e-mail:m.mazgaj@ledziny.pl tel. 579 263 785
Rafał Czarnuch e-mail: r.czarnuch@ledziny.pl tel. 663 377 997
Ireneusz Kokosiński e-mail: i.kokosinski@ledziny.pl tel. 604 461 548
Bogusław Noras e-mail: b.noras@ledziny.pl
Paweł Wanot e-mail: p.wanot@ledziny.pl tel. 661 257 071
Mariusz Prasak e-mail: m.prasak@ledziny.pl tel. 513 350 320
Grzegorz Kiełtyka e-mail: g.kieltyka@ledziny.pl tel. 663 182 876
Jerzy Trojnar e-mail: j.trojnar@ledziny.pl tel. 501 617 590
Bogdan Kupczyk e-mail: b.kupczyk@ledziny.pl
Anna Adamczyk e-mail: a.adamczyk@ledziny.pl tel. 793 297 343
Grzegorz Berger e-mail: g.berger@ledziny.pl tel. 508 101 828
|
Obsługę Rady Miasta prowadzi:
adres: ul. Lędzińska 55, pok. nr 114, 43-143 Lędziny
telefon: (32) 216 65 11 do 13 wew. 131, (32) 216 65 06
e-mail: biuro-rady@ledziny.pl
godziny urzędowania:
poniedziałek od 730 do 1700
od wtorku do czwartku od 730 do 1530
piątek od 730 do 1400.
Do właściwości Rady Miasta należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości Rady Miasta należy:
-
uchwalanie statutu gminy,
-
ustalanie wynagrodzenia burmistrza miasta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
-
powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta - na wniosek burmistrza miasta,
-
uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi z tego tytułu,
-
uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
uchwalanie programów gospodarczych,
-
ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
-
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
-
określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miasta,
-
emitowania obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,
-
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
-
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Miasta,
-
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni, fundacji oraz rozwiązywania i występowania z nich,
-
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
-
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym,
-
-
określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawach przejęcia zadań z zakresu:
-
administracji rządowej,
-
właściwości powiatu oraz,
-
właściwości województwa,
-
-
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach:
-
herbu miasta Lędziny,
-
flag, emblematów, insygniów i innych symboli miasta Lędziny,
-
nazw ulic,
-
placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
-
-
podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
-
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
-
nadawanie honorowego obywatelstwa miasta Lędziny oraz tytułu zasłużonego dla miasta Lędziny wg zasad określonych przez Radę Miasta,
-
wyrażanie zgody na utworzenie młodzieżowej rady gminy, powołanie młodzieżowej rady gminy i nadanie jej statutu,
-
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miasta.
Obowiązki radnych:
-
obowiązek aktywnego udziału w pracach rady i posiedzeniach komisji,
-
utrzymywanie więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami poprzez:
-
informowanie mieszkańców o sprawach gminy i konsultowaniu istotnych spraw ich dotyczących,
-
przyjmowanie wniosków, postulatów, skarg mieszkańców i przedkładanie ich organom gminy do rozpatrzenia.
-
email: p.lysko@ledziny.pl , w dniu: 28‑08‑2015 09:57:08
email: r.sitko@ledziny.pl , w dniu: 28‑08‑2015 09:57:08
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|